Molnár Janka Sára
Fizikus, tudománykommunikátor; az OKTatás ONline DIgitálisan social startup létrehozója; a Forbes Next 30/30 2020-as jelöltje.
Molnár Janka Sára 15 évesen kapcsolódott be az MTA Wigner FK Részecske és Magfizikai osztályának Lendület Innovatív Detektorfejlesztő csoportjába. Már gimnáziumi évei alatt is számos hazai és nemzetközi versenyen vett részt, nemzetközi folyóiratba publikált, tudománynépszerűsített, a Nők a Tudományban Egyesület nagykövete volt. Munkáját számos tehetséggondozó program (pl. MOL, MATEHETSZ, Templeton) elismerte.
2019-ben végzett az ELTE fizika szakán. Egyetemi évei alatt megalapította a Tudományos Piknik tudománynépszerűsítő csoportot, számos tudományos workshopot, kísérleti bemutatót, utazást, tudományos és startup tábort szervezett, előadásokat tartott, több projekt nagykövete lehetett. Bekerült a Forbes Next: 30/30, tehetséges fiatalokat bemutató listájába, 2020-ban az online Forbes címlapon szerepelt, a MOL 2020 szeptemberében a hónap emberének választotta.
Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságinformatikus képzésén folytatja tanulmányait, a pandémia kezdetén megalapította az OKTONDI-t (OKTatás ONline DIgitálisan). Óraadóként fizikát tanít, a TikTokon tudományt népszerűsít, a Corvinus Innovation Research Centre tudományos nagykövete, oktatáskutatással foglalkozik, előadásokat tart és dolgozik saját EdTech startupjának megalapításán.
Előadásai során Molnár Janka a természettudományok népszerűsítőjeként és egyetemistákból álló csapatok „motorjaként” szerzett tapasztalatait osztja meg azon vállalatok körében, amelyek építeni szeretnének a fiatal generációk tudására és lendületére, és azok között, akik a STEM életpályákat a nők körében is vonzóbbá kívánják tenni.
TikTok – egy új lehetőség a tudás átadására
Molnár Janka Sára 2021-ben indította tudománykommunikációs TikTok-csatornáját, melyet ma már több, mint 70.000-en követnek. Janka célja csatornájával nemcsak a természettudományok népszerűsítése, hanem a TikTok algortimus megismerése, a TikTok működésének minél teljesebb megfejtése, illetve a TikTokkal kapcsolatos sztereotípiák rombolása is. Úgy gondolja, hogy mindenhol lehet értéket teremteni, így a TikTokon is helye van értéket közvetítő tartalmaknak.
Az elmúlt bő egy év során több nagyvállalattal, szervezettel pl. Telekom, P&G, Magyar Tojásszövetség, Mathias Corvinus Collegium (MCC), EduBase, METU, NKFI Hivatal és ELTE működött együtt, először csak közös kampányok, majd TikTok tanácsadás céljából is. TikTok tapasztalatairól előadást tartott az Online Marketing Fesztiválon, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége által szervezett Kárpát-medencei Tehetségnapon is.
Nők STEM pályákon: a jövő útja
„Te tényleg nő vagy és fizikus? Na és hányan voltatok nők az egyetemen? Mennyire volt nehéz annyi férfi között érvényesülni?” Tízből nyolc embernek szinte biztos, hogy ez az első reakciója, amikor Molnár Janka bemutatkozik. Számára azonban sokkal meglepőbb volt megélni a „nő vagyok és vállalkozni szeretnék” énjét. Az elmúlt években rengeteg alkalommal nyílt lehetősége lányokat bátorítani STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) pályára, mesélni nekik ezen életpályák szépségeiről, nehézségeiről, a rájuk váró, vagy épp nem váró sztereotípiákról. Megismerhette, mely tényezők lehetnek a fiatal lányok számára a legkecsegtetőbbek, amikor természettudományos pálya választása mellett döntenek. Megbizonyosodhatott arról, hogy – az egyelőre lehangoló statisztikai adatok ellenére – milyen nagy igény van a nők bevonására a STEM pályákon, és mennyi támogatást kapnak azok a lányok és fiatal nők, akik ezen a pályán szeretnének elindulni és érvényesülni.
Janka célja, hogy fiatal természettudósként és tudománynépszerűsítőként szerzett tapasztalatait átadja, és megmutassa a vállalatok számára, hogyan tudják leendő női munkavállalóik számára vonzóbbá tenni munkalehetőségeiket.
Változó generációk: hogyan motiváljuk és tartsuk össze a fiatalokból álló csapatokat?
A világ rohamosan változik, ami életünk minden területére hatással van, többek között láthatjuk, érezhetjük, hogy az egymást követő generációk közt egyre nagyobb és nagyobb különbségek vannak, egyre nehezebb megérteni a másik „működését”. Más hoz lázba, más motivál, más lelkesít ma egy fiatalt, mint akár csak 10-15 évvel ezelőtt. Más üzeneteket kell feléjük közvetíteni, más módszerrel lehet egy csapatot összetartani, talán még a prioritások is megváltoztak a fiatalok életében.
Molnár Janka az elmúlt évek során számos egyetemistákból álló csapatot vezethetett, miközben egyre nagyobb hangsúlyt fektetett arra, hogy megismerje egyetemista társai motivációját, elköteleződésének okait, munkamorálját. Ezekről a tapasztalatairól, illetve a generációkutatással foglalkozó tudomány jelenlegi állásáról, a kutatások eredményeiről tart előadást a fiatalok tudására, szemléletére és energiájára igényt tartó vállalatok számára.