Dr. Szvetelszky Zsuzsanna
Szociálpszichológus, pletykakutató, egyetemi oktató, kommunikációs szakértő.
Közel két évtizede óta foglalkozik szervezetek, vállalatok, közösségek, települések rejtett hálózatainak, informális kommunikációjának feltárásával. Vagyis a látható és láthatatlan társas jelenségek megismerésével, értelmezésével, és ha szükséges, alkalmazásával. Számos kommunikációs és hálózatosodást szolgáló projektje mellett építészekkel, természettudósokkal és más szakterületek képviselőivel is dolgozott már együtt. Tudományos tevékenysége mellett a telekommunikációs, az energetikai, a közigazgatási, pénzintézeti, a gyártó- és számos más szektorban dolgozik, mint kommunikációs szakértő.
Szakmai szervezetek és tudományos konferenciák elismert és keresett előadója, publikációi rendszeresen megjelennek a hazai és nemzetközi folyóiratokban. A Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpont Research Center for Educational and Network Studies (RECENS) kutatócsoportjának tudományos munkatársa, a Károli Gáspár Református Egyetem Társadalom- és Kommunikációtudományi Intézetének oktatója, a LINK-Group hálózatkutató központ tagja.
Tudományos és alkalmazott kutatási területei a pletyka pszichológiája, az informális hálózatok, és a vállalati kommunikáció. Vállalati belső kommunikációs szakértő, A pletyka természete és a Rejtett szervezetek című, a munkahelyi szóbeszéd működését, a szervezetek rejtett kommunikációs folyamatait vizsgáló könyv szerzője.
Szvetelszky Zsuzsanna legfrissebb előadásában számos aspektusból világít rá a digitalizáció és a közösségi média elterjedése, majd a pandémia miatt megváltozott vállalati környezet kihívásaira: az informális hálózatok szerepének felerősödésére, a home office hátulütőire, a munkatársi csapatok megváltozott hangulatára és a generációk viselkedése, kommunikációja közti különbségekre
Informális kommunikáció az új "normálisban"
Az informális kommunikáció jelentősége a vállalatok életében egyre nagyobb. Az elmúlt tíz-tizenöt évben a technológia, a közösségi média, az új platformok fejlődése, 2020 tavasza óta pedig a home office előretörése mutatott rá arra, hogy a téma egyre inkább megkerülhetetlen. A munkatársak – főleg a fiatalabb generáció – magabiztosan használják az eszközöket, csatornákat, sokszor gyakrabban érve el a kollégákat, mint az adott cég kommunikációs vezetője. Az informális kommunikáció, a vállalati pletyka klasszikus helyszínei mellé –teakonyha, dohányzó, folyosó – felsorakoztak az online tér változatosabbnál változatosabb platformjai is.
A jelenség már a 2010-es évek közepe óta fejtörést okoz a vállalati vezetőknek, hiszen az employer branding, a munkaerőhiány különböző aspektusai is idetartoznak. Az informális kommunikáció immár nem ér véget a recepción, régi és új dolgozók véleménye szabadon áramlik a különböző nyilvános és zárt csoportokban, fórumokon. Ez pedig hatással van az eredményekre, a kultúrára, az együttműködésre, a lojalitásra és az elkötelezettségre, a nap végén pedig a profitra is.
2020 tavasza óta a távolléti munka számos olyan új kulturális elemet hozott a céges működésbe, amit a vezetők nem tudnak ugyanúgy uralni, mint korábban. Sok kolléga nem akarja elhagyni a home office-t a visszanyitás időszaka után sem, holott tudjuk, hogy a személyesség, a spontán beszélgetések kulcstényezők a hatékonyságban, a kreativitásban és számos más területen is. A távolléti munka a céges hálózatokra, kapcsolatrendszerekre is hatott, ezen keresztül pedig a közösségi érzelmekre, a csapatok hangulatára. Mindezt megéri figyelembe venni, amikor a vállalat kommunikációja, a résztvevők szerepe – nem utolsósorban pedig a megváltozott helyzetben rejlő kockázatok, vagy éppen lehetőségek a téma.